سه‌شنبه، تیر ۲۱، ۱۳۸۴

کشف عجيب در مورد نحوه فيلترينگ در ايران

هرگز نمی خواهم اين مسايل را مطرح کنم ولی انگار چاره ای نيست.
شرکت البرز اين روزها خود را به فيلتر جديدی بنام RealFilter مجهز کرده که محصول يک شرکت ايرانی بنام دوران است.
در اينکه محصولات ايرانی بايد خريداری شوند شکی نيست ولی اشکال مضحک اين نرم افزار يا کسی که آن را پيکر بندی کرده موجب شده که کلمات زير اگر در متن جستجوی گوگل باشد آن صفحه سانسور شود و عبارت مشهور فيلتر در صفحه ديده شود. اين کلمات مسخره اند و من واقعا از اين کشف خودم شرمنده ام ولی کمی دقت در اين کلمات سه چيز را بيان می کند:
1- آن شخصی که اين کلمه را به عنوان کلمه مستهجن معرفی کرده حتی 12 کلاس سواد هم ندارد.
2- بررسی محتوای صفحه برای وجود و يا عدم وجود مطالب واقعا کند و نفس گير است و همين يک ذره اينترنت نفتی ما را هم از کار انداخته است.
3- تازه متوجه شده ام شرکت البرز اين فيلتر را علاوه بر فيلتر ديگری که در اين مسير وجود دارد راه اندازی کرده است که احتمالا فيلتری غير از فيلتر مخابرات نيست. اين بدان معنی است که فيلتر مخابرات را هم شرکت البرز قبول ندارد. شايد هم قضيه چيز ديگری است.

و اما کلمات مورد نظر که با ISP شرکت البرز نمی توانيد آنها را در گوگل جستجو کنيد عبارتند از :
کساد - کسورات - ورشکستگی - واکس - کسالت و ...

خودتان پيدا کنيد علت فيلتر شدن را!
واقعا که!!

۱ نظر:

Roya گفت...

دوست عزیز مطلب بسیار جالبی را نوشته اید، ممنون. من سوالی هم از شما داشتم : مدتی است دشمن نادیده ای پیدا کرده ام که به اسم من در وبلاگ های آشنایانم کامنتهائی پر از فحش و ناسزاهای رکیک می گذارد، و وقتی من اعتراض می کنم که من آنها را ننوشته ام دوستان باور نمی کنند! و می گویند آی پی کامنتها با مال من یکی بوده است. من چیزی از آی پی و مسائل فنی دیگر نمی دانم، خواهش می کنم به من بگوئید چگونه چنین چیزی ممکن است ؟! آیا واقعاً کسی می تواند با آی پی دیگری کامنت بگذارد؟ آخر من که خودم می دانم چنان چیزهائی را ننوشته ام. راستش دارم از تعجب دیوانه می شوم . از کمکتان متشکرم.